Saturday, October 2, 2010

Parameswara, Melayu

Parameswara. credit to Google.
Parameswara adalah tidak lebih daripada seorang yang tidak mengenang budi dengan membunuh Temagi yang telah memberi perlindungan untuk tinggal di Temasik setelah si penakut Parameswara melarikan diri dari Srivijaya. Menggunakan Islam sebagai medium untuk memajukan Melaka dan bukan kerana tertarik dengan Islam semata-mata. Parameswara ini bukan saja 'usurper' tetapi juga seorang pengamal  'realpolitik' yang licik hingga Maharaja Cina dan Raja Pasai menjadi sekutu Melaka sebagai perlindungan dari ancaman Siam dan Majapahit. Melayu?


raar


10 comments:

Rasyid Rahim said...

Then Hang Jebat came, the first known Malay anarchist, and fuck'em all up before Hang Tuah fucked the fucking party. Fucking ass licker

Amoi said...

at least he his licik.

kah kah kah!

L@g3nd@ buD@k N@k@L said...

good i like history

Anonymous said...

damn u

Mardhiah said...

wow....kena ajak ibu join ni..
my mom is the history analisis..
chewahhh...lebih lak kan..
guru sejrah jer pong...

Fontonk said...

malay history are created. lame.
bullshit. just be ourself. Islam is the light.

Parameswara? aku sumpah tak berapa suka belaja sejarah melayu. rasa cam ditipu pun ada. haha. kalau sejarah islam, aku suka lah.

Farah-Izzaty said...

errrr.... aku selalu failed sejarah dulu.. nasib baik credit masa SPM.. =P

Anonymous said...

hahaha..melayu berasal dari muntah lembu..kahkahkah.. penat la aku baca buku sejarah melayu... kerja2 membodohkan melayu takkan terhenti sampai bila2 punyer..

saiazuan said...

tu sume tgl sejarah..

Marhaen Kacak said...

hihi..silap pihak berwajib juga tidak menulis sejarah dengan betul dan tepat... tu pasal kita semua rasa mual dengan sejarah yang lompong di sana sini...

http://marhaenkacak.blogspot.com/2011/01/john-doe-berkokok-tentang-sejarah.html

raar