Tuesday, February 8, 2011

Movie: Khurafat

Damn! Gua tertipu dengan member-member gua. Gua kena lipat. Gua ditaburkan dengan segala macam puji-pujian yang mengatakan filem Melayu sudah maju, dah boleh buat bukit tulis Malaywood, boleh masuk pasaran Iran, Syamsul bakal jadi Michael Bay yang pandai rapping dan bermacam lagi. Rupanya itu semua omongan dan kesarkastikan yang tercipta dari mulut-mulut si durjana yang menabur racun rumpai untuk membunuh citarasa gua. Gua ni memang mudah ditipu. Lalu gua dengan tidak sengaja telah menonton filem ini akibat ticket free yang sukar ditolak. Damn! The story is way too cliche. C.L.I.C.H.E.

Apa punye Syamsul, si Jasmay dah ternganga dah tu
Nama cerita ini sepatutnye ditukarkan kepada nama yang lebih sesuai seperti Syirik Si Syamsul Pembantu Perubatan ataupun Jangan Pandang Atas atau Tepi. Terlalu terang, nyata dan lagi bersuluh cerita ini amat jauh untuk dikaitkan dengan istilah dan nama KHURAFAT kerana kebanyakkan kejadian yang berlaku dlm filem ini lebih memaparkan kejadian syirik dan bukanye khurafat. Fine, lu punye cerita, lu punye suke nak letak tajuk ape kan. Gua tahu lu dah dapat juta-juta lemon. Tapi, nampak sangat Syamsul mengelak untuk meniru gaya Si Ahmad Idham iaitu musuh beliau kerana semua hantu tak reti datang daripada belakang. Kebanyakkan hantu datang daripada depan, tepi atau atas. Maybe sebab akhirnye hantu-hantu sedar manusia takde side mirror dan dorang sedar main belakang tu haram. Lagipun hantu-hantu pun bosan dah muncul dari belakang, C.L.I.C.H.E.

Bunyi saspen ------------->>> Hantu muka tak siap plastic surgery

Seperti cerita-cerita seram keluaran syarikat produksi Malaysia yang lain, cerita Khurafat ini terlalu dan amatlah terlalu banyak menggunakan elemen terkejut dan bermain dengan muzik saspen yang sehingga kini tidak lagi sesaspen mana dan menjadi bahan saspen olok-olok dalam kalangan pengusaha filem tempatan. Elemen bunyi saspen yang disertakan dengan hantu wanita yang suka main cak-cak amatlah bosan dan menghampakan. 

Lagi satu, hantu yang sepatutnye menghantui si Syamsul adalah hantu lelaki dan bukan hantu bertetek berambut panjang suka memeluk lelaki kerana minyak dagu ataupun minyak senyonyong yang diperolehi Syamsul adalah daripada mayat seorang lelaki. Bak kata tok bomoh Latif Borgiba, roh yang ada didalam badan minah clubbing tersebut adalah dari mayat lelaki tersebut. Isn't it obvious that the ghost should be a male looking ghost? Wahai Syamsul, sebelum buat filem sila buat skrip, plot dan research dahulu ya. Jangan sampai anak bini tujuh keturunan menanggung malu berganda-ganda.

Khurafat ini sesunguhnya tidak lebih daripada cerita-cerita bergenre seram yang lain. Twist yang dipaparkan di hujung cerita juga amatlah cliche. Sesuai dengan gaya pemikiran warga Melayu yang malas menonton cerita-cerita seram Jepun dan Korea yang membuatkan mereka berfikir dengan amat dalam dan menyelesaikan misteri dengan sendirinya. Story play seolah-olah ingin mencari siapa empunya hantu sedangkan obviously hantu itu mesti ade kaitan dengan si minah clubbing bergigi jarang tersebut. Gua akan tabik cerita ini kalau mampu men-twist-kan this so called Khurafat dengan menunjukkan bahawa si durjana sebenar adalah si pembawa van jenazah yang fail cakap utara. Btw Syamsul, hospital mana ko shooting yang all the time blackout takde eletrik tu? Syamsul, read my lips C.L.I.C.H.E!

# Siapa perasan rumah mak Syamsul tu sama macam rumah pak cik baring terbang kena rasuk tu?



78 comments:

sally luvluv said...

like u entry . .

Inibelongeqa said...

tapi kira ok la kn ada filem melayu yg bwt cerita antoo yg seram mcm ni, alau x ramai nak tngok cerita luar negara sbb seramnya.. ^_^

~~su manje~~~ said...

WOW...SU LUM TGOK LAGI..
THANKS INFO..

CG said...

ceta khurafat mmg xbest lah..baek tgok green hornet..gua mmg xpnah layan movie mlayu kt wayang,satu ja gua tgok ngangkung.bukan xsokong industri tmptan tp ceta mmg bnyk xbest,xbrbaloi gua byr mhl.kahkahkah!

~~su manje~~~ said...

su nie silent reader
harap maaf dari su manje
blog tuan ada di blog reader
boleh cek kat side bar su manje

maafkan su singgah tanpa di undang..
su baru malam nie pasang kotak chat...

eszol raar said...

@~~su manje~~~
tarahal la babe

burhan al-hilmi said...

aku dgr 'khurafat' ni movie seram melayu terbaik setakat ni (org kate la)

eszol raar said...

@burhan al-hilmi

sbb twist die je

tapi tak se-twist mana pun bur

Anonymous said...

Sebab tu aku menyampah tengok so-called horror movie jenis2 macamni.

Pembikin filem cuma tau nak produce je tapi jalan cerita sangat lembab, tipikal dan predictable..

Sikit pun tak terlintas kat hati aku nak tengok cerita kurap-fat ni

eszol raar said...

@Rafhanah Mohtar

kurap-fat...

nice one babe!!!

Sca Ndx said...

aku rasa filem horror terbaik masa kini hantu kak limah. khurafat semua samsul punya. pelakon, pengarah.
soundtrak pun sama. nak sama macam P. Ramlee lah tu. apa kan daya nyanyi setakat rap sahaja boleh.

Sca Ndx said...

ea btw kan. shamsul pernah kata, kalau tak puas hati boleh refund. hehe

ghost said...

gua tak tengok lagi bro..serius giler..gua tak tengok lagi.bukan takde pawagam kat Taiping tapi gua lebih suka layan 'La-Rafle'(France).

confirm kalau lu dah citer macam nih gua sure tak bazirkan duit gua gi tengok kat big screen...tapi demi puaskan hati gua nak tahu jugak,gua layan dvd pirates jer lar.mana aci lu dah layan gua tak layan..

eszol raar said...

@Sca Ndx

yup,he's trying to be like p. ramlee

obvious

btw,it was free ticket

lol

Berto said...

keh keh, selamat duit gua, gua tak tengok lagi ni, tunggu donlod jer lah. tapi soundtrack syamsul ni memang x menahan aku gelak, rapping mcm shit. kah kah

eszol raar said...

@Berto

gua benci gila part rap tu

patot la dekat tv x pnah tnjuk sampai abes

klau tidak habis jatuh rating RTM3

kah kah kah

si para para said...

waaa memang layak jadi pengkritik filim..hehe
sangat suka konklusi yang anda buat,

Prettyvrach said...

La...tak best jugak ke? Hari tu dorg kate citer ngangkung box office,bile tengok tak best pun. Lepas tu kate citer hantu kak limah box office,bile tengok hampa jugak. Sekarang khurafat kate best, tapi tak best jugek..Kire dorg ni cakap lebeyh je la nih? Isk Isk Isk..Nasib dpt tiket free ek.Kalau kene bayar,mesti lagi bengang.hihi

ksyr said...

Hantu muka tak siap plastic surgery. lulz

eszol raar said...

@miszlullaby

different ppl got different taste

this is mine

± said...

yup. it's all about taste n attitude.
org yg malas berpikir n observe takkan perasan details yg eszol highlightkan

eszol raar said...

@Dark Half

lu berjaya membakulkan dan mengangkat gua

hahahaha

Amir Syahir said...

bajet pun sikit..nak movie gempak..ce citer ce citer..kah2

Amiey White said...

hahaha sabar3 . tiket free je kan :D

ain fathihah fhm said...

betul, klise.. jalan ceritanya tak best. yang lain skit pun, sebab ada banyak scene terkejut berturut2.

Anonymous said...

Salam

filem hantu Melayu takde satu pun yg seram. Tapi filem thriller Melayu ada yg menjadi. just check out these films:

-Kanta Serigala, played by Didie Alias, Faizal Hussein, Rosyam Nir

- Rahsia, played by Allahyarham Shukery Hashim n Noor Kumalasari

-Lenjan, played by Eman Manan, Rosyam Nor, Nina Juren

Berto said...

tp kan, dekat astro dia tayang lagu tu sampai habis, dan yg peliknya gua smcm kena hypnotyze utk dgr lagu rap merapu ni smpai habis. ini baru betul2 kurapat, keh2

Liyana Lunia said...

JUJUR TELUS DAN MENGGIURKAN

k xsbr nak baca review filem melayu yg lain <3

Arya Putra said...

khurafat atau keparat?
hahaha..

Healthy Beautiful Blog said...

walaupun keparat tapi dapat kutip juta juta..
p/s-tak suke tengok citer seram..borink!

arman said...

lu amat jujur bro..saya sangat suka!

eszol raar said...

@Healthy Beautiful Blog fact!

@Berto bab rapping gua tak tahu
tp gua rasa bab hypnotise tu sbb kita sbagai manusia suka menilai n bila ade homosapiens yg cuba bwat bnde baru for sure kita nak lebih tahu

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

izzit? belom tonton lagi, so cant comment. tapi dengar cerita kwn2 d blog, it's all positif comments.. haha, tertipu lah ni? Mungkin pandangan masing2.. mmg kalau dibandingkan dengan hollywood, masih lagi jauh ketinggalan..

Ka-Ching said...

ggg~

aku mmg jarang tengok muvie~
aku tak pernah tgk wayang sbb encik asben aku ckp membazir ekekeke

WZulhilmi said...

Mmg komen yg telus.. Hahaha. Bagus2!

theblabber said...

aku tak tgk sebab tunggu kat tv time raya nanti saja (cliche, i know).

SabahanSelebriti said...

x tengok lagi filem ni.. dan rasanya tak perlu tengok dah sebab dah baca review ni..

Anonymous said...

http://wanwidget.com
ermm, aku lak rasa citer ni best. Aku sokong citer melayu, tp x semua la. Tp khurafat bagi aku best. kekadang aku tgk org x layan citer melayu ni org yg muka melayu, tp gaya nak org putih jer, hehehe

mythayin said...

stuju...i pun kne tipu promosi kat TV...memang cliche...
da la hantu keluar skejup2 xsmpat nak tenung muka plastik sugery xsiap..
keciwa dgn ending pun ade...
yg bgus ade cite ni ade pengajaran *jgn main bomoh2 kesian ank org*
bile ade entry mcm ni bru tau ramai xpuas hati dgn filem Khurafat ni

Cik Sofahani said...
This comment has been removed by the author.
Honey Lalala said...

baideway, ok la tu. itu adalah percubaan pertama beliau dan mungkin dia akan notice die punya kelemahan lepas baca blog kau ni. Tp xla seteruk movie2 prof razak yang hampeh, xde inti dan boleh wat rasa nak baling pop corn bila tgk wayang.

jz my 2 cents!

eszol raar said...

@Honey Lalala

i have to agree with u abt that so called prof

IMANSHAH said...

sangat setuju....tambah2 bila kat hospital sentiasa glap je..adeh

Rokiah Nurul Amin said...

For me...
i was so satisfied with this movie...
bcoz sy mmg peminat ceriter seram...
n...bg saya...filem khurafat memenuhi kriteria2 filem seram walaupun agak tidak lengkap n bercanggah di sana sini...
N one more thing...orang tgk ceriter seram...nk suspens die jer....xderla nk kisah sgt hantu tu patutnya laki jdi ppuan ker...
rilek ar beb...
u sounded so prejudice...
I enjoyed the whole time in that cinema...
Let's be positive...!!

hassudi morshidi said...

yang ko pi layan apsal...ko pun tergoda jugak ngan syamsul the rappers tue...aiseh!

Nufaha said...

kadang2 kena gak sokong filem melayu :)

Anonymous said...

komen yg nk mjatuhkan org len dan berunsur dengki
perangai mcm pondan..
ntah2 cliche pun ko x tau ap maksud.
org mcm ko 2 yg cliche..haha

eszol raar said...

@Nufaha
sape ckp gua x sokong?

eszol raar said...

@Anonymous

lu taw cliche tu ape?

lu pondan-less sgt ke?

moon said...

entry psl khurafat ko ni aku baca kt blog beautiful nara...ramai giler yg berbulu pasal entry ko ni,kata ko dengkilah,i2lah,inilah..yg kelakar sbb diorg kata ayat2 ko mcm pompuan yg 2lis..laki rupanya..beautiful nara ni amik dr blog ko rupanya,kalo blog aku xkisah,pendapat tuan empunya blog..by the way,dr td aku layan bc entry2 lain kt blog ko ni...nice blog...enjoy sgt aku baca,kelakar..hahaha..

A.s.t.i.n.a said...

sgt telitinyeee tgk muvie haihh

Anonymous said...

dah lama aku nak cari review kurapat neh, akhirnya jumpa jugak,aku tengok free je wayang skg neh sbb tunang aku kje kt wayang hehe, dia bwk aku tgk cite neh sbb aku nak tgk sgt, memang ada la part2 yang terkejot tapi in the end, aku ada banyak benda yg tak puas hati dengan movie nih

hospital tu takda lampu ke?
wah keja pembantu hospital tapi rumah hebat, keta hebat?
kat rumah pun takda lampu gak?
kenapa asik suka toleh slow2, jalan pun slow2 bila kunun2 nak saspenkan penonton?

aihh, aku dah lupe la, klu aku baru tengok 2,3 hari lepas boleh la aku tulis kt sini.

sib bek aku memang tgk wayang free..

oh ye, green hornet memang beshh!!

from:zatyhanyut

Anonymous said...

lupa, abg obefiend, nak tgk gak review bro pasal green hornet plk ^.^

from:zatyhanyut

aman_arab said...

nasib baik aku memang jenis tak layan cerita2 hantu melayu ni..hari tu kena racun ngan kengkawan kata best giler khurafat ni..tergoyah jugak iman aku..terdetik jugak rasa nak try tengok best takat mana tu..tapi tak tengok pun..tengok komen hang nih..kira kirim salam je la hantu khurafat oii..

Anonymous said...

serik dah tgk lps tgk cite ngangkung...bazir RM9..baik tgk Hikayat Merong MAHawangsa nanti

Mak Jemah said...

agreed with u bro!!..aku pon sgt teruja bila mana baca komen² dr wartawan...stengah jam layan, rasa cam nak kuaq!!bkn sbb takot, tapi sbb sgt BORING!!!!!cita seram paling bodoh penah aku layan!!!aku kasi 2 bintang!!!

-> http://ezadatul.blogspot.com/2011/02/khurafat.html

ntahla said...

Ermmm aku kan x pnah komen kat blog org sbnrnya…this will be my very 1st time…
Ok..bg aku,khurafat ni ok la…so bler ko sumpah seranah mcm aku agak tkjot la kan…
1st..ada ke cter an2 x saspen…aku x slalu la tgk cter an2,sbab aku penakot…tp mcm ju on 2 ari2 pn, antu dia pon bkan g salam the victim and say “weh aku nk tkjotkan ko ni,bleh”….kan?mcm,ada ke cter an2 yg an2 an2 dia driving g midvalley shopping, jalan g pasar mlm bli ikan, g lunch ramai2 mcm kter semua, so dat kter x saspen..ada ek?
2nd…yg pasal antu 2 spatotnya lelaki aku x pasan la plak mayat dpan latip 2 laki…ye eh?sbab da kena kapan kan..bkan nmpk sgt…
Tp slama ni aku mmg x tgk pon drama2 tv2 si syamsul ni wat….mcm poyo je..so mmg expectation aku low bler g tgk cter ni pon..tp bler g,aku ase ok la (even dia blakon mcm kayu pn)…

Ha 2 je la..:)

Anonymous said...

hello brader..

gua tau lu tak suke cite ni sebab pengarah die syamsuk je kan??apahal lak lu kate cite ni tak patut di namakan khurafat?perbuatan guna bomoh untuk tekel awek bukan perbuatan khurafat ke?then ko kecoh ckp antu tu pttnye laki.mane ko tau mayat yang diorg gune tu mayat lelaki?gua tgk tak nampak macam lelaki pon..and seingat gua takde plak di sebut mayat tu lelaki.and antu tu muncul dengan muka sabrina ali sebenarnye.lu ni tau nk kondem ppl je.bagi aku khurafat lagi bgs dari hantu korea yang merapu nak mmpus tu..

misz myza said...

hmmm... for me.. kalau ikutkan. plot cerita tak kuat.. longgar... rasa macam ade yang kurang perisa dlm movie ni.. seram??? seram tang terkejut tu je la... tapi muka hantu dan pandangan hantu memang teringat la, sampai nak tidur pun terbayang gak.. TAPI... yang paling saya puas bila tgk movie ni kat wayang, semua orang menjerit bila babak hantu tu ade.. puas dengan suasana dalam wayang tu.. sampaikan ade lelaki pun jerit jugak.. sbb terkejut..

anyway.. cerita ni ok la, xde la teruk sangat pun.. sebab ade jugak cerita seram dari korea dan jepun yang hampeh jugak... hollywood pun sama jugak...ade yg C.L.I.C.H.E jugak.. but ape yg u tulis tu, ade point yg betul jugak... jangan la terlalu serius.. layan je movie ni sebagai hiburan...

Pasha Sendat said...

setuju dengan pendapat lu.. tapi tak adil la lu komen filem orang..

APA KATA LU PULAK DIRECT FILEM & BAGI KITORANG PULAK KOMEN.. AMACAM ADA BERANI???????? baru la kita tau buat filem ni susah ke senang..

Syamdol Ucop said...

bunyi komen macam ayat2 FARID KAMIL je.. lu biar betul beb.. FARID KAMIL gunakan lu ek..? berapa dia bayar lu?

eszol raar said...

i still win

touya said...

filem seram melayu just terlalu banyak elemen terkejut , jijik , itu jer..

Anonymous said...

terbaek..follow :)

Anonymous said...

@touyabenci orang yg suka kutuk org ni...tuppuii.....

Anonymous said...

@touyabenci orang yg suka kutuk org ni...tuppuii.....

blog-tips-kurus said...

keciwa dgn ending nye...:(

Anonymous said...

very like this!!
mintakk izin share kat pesbukk ye???
thanks ;p

aaron ariff said...

byk sgt org xsuka filem melayu..cite green hornet pon bknnye best..masalahnye org kita ni terlalu high xpectation ngn film melayu..bajet nk setanding ngn hollywood even thailand..mmg btul la org mesia ni suka bash product mesia sendiri..xmcm di negara luar..diorang sapot produk diorang..

eszol raar said...

@aaron ariff

bro,negara mana tu?

dorg support pon bertempat gak
gua pon support

tp ade mase kita kne ade check n balance

Irwan said...

patutlah takde masa nak jawab tag...layan movie rupanya..

http://akuskizo.blogspot.com/2011/02/aku-nak-berenti-kerja.html

kau ajer lagi...


kalau kau taknak aku spam blog kau, baik kau buat cepat.


hahahahah..(being the cancerian that i am)

zatyhanyut said...

@aaron ariff mana ada bash produk sendiri, kalau benda tu ada cacat cela, kita tegur utk pastikan dorg perbaiki kesilapan atau kecacatan tu supaya dapat hasilkan sesuatu yang berkualiti pada masa akan datang, kalau produk berkualiti baru la sesuai nak market dekat negara luar, takda la malu kan bila produk tu ada cacat cela, tak gitu? huhu, setiap orang ada pendapat masing2, tapi ada pendapat yang keterlaluan, memang berhak la kalau mereka nak cakap macam tu sebab mereka dah keluarkan DUIT SENDIRI untuk pembikin2 filem ni, kalau bagi tengok percuma itu cerita lain ..

Cik_Zmah said...

apa!!!ko ingat ko bgus sgt ke??!!!
damn shit u...
kalau ko pandai sgt wat filem,ko wat lh n tgok sendiri k..
F.U.C.K!!!
hahahaa

Anonymous said...

apsal minah clubbing tu nmpk cam pondan je? adakah ini salah satu teknik samsul untuk mempromosikan pelakon dari golongan pondan di malaysia??

Pyka Rahmat said...

mari tubuhkan persatuan benci syamsul

gades melayu said...

khurafaft best lahhh! booooooooooooo

Akim Iqbal said...

2 alam best lagi

abg ipoh said...

Fuh ramai yg dengki ngan kehebatan syamsul buat filem ye.tapi lagi ramai yg suka filem dia termasukla aku.so filem khurafat 8 juta dan yg terbaru 12 juta kl gangster amacam?makin panas la korang yg dengki ni kan.kl gangster 12 juta blogger ni tak kutuk syamsul ke?haha.

raar