Tuesday, February 1, 2011

Apa Yang Selalu Dilakukan Bila Kemalangan


Gua percaya ramai di antara kita semua pernah menaiki kenderaan. Tak kisahlah apa pun jenis kenderaan yang korang semua pernah naik. Motor, kereta, van, bas, basikal fixie mahupun trolley giant. Bagi gua stroller yang bebudak naik untuk mak bapak dorang exercise tolak anak-anak tu pon sejenis kenderaan. Pergi sekolah naik kenderaan, pergi makan naik kenderaan, pergi berak pun naik kenderaan. Kadang-kadang ada jugak orang yang mengawan dalam kenderaan. 

Dan disebabkan kenderaan dalam dunia ini ciptaan manusia dan dikendalikan juga oleh manusia, maka mesti ade flaw ataupun kekurangan mahupun kesilapan yang wujud. Tak kiralah ketika kenderaan tersebut dibuat ataupun ketika dikendalikan. Lalu terjadilah kemalangan yang berlaku dengan tidak sengaja juga dengan sengaja. Pastu traffic jam berjela-jela. So, bila kemalangan, apakah yang selalu dilakukan oleh pemandu yang mengalaminya? 
  • "Sunni! Kunji! Pundek! Cibai! Sohai! Babi!" (1Malaysia curse) Mencarut diklasifikasikan antara perbuatan yang dapat membendung perasaan amarah yang mendalam dan mengurangkan stress yang terlampau akibat kemalangan.
  • "Haiyo auntie! Buta ka?! Itu spec you simpan kasi frame dekat rumah la" (Membuli) Membuli secara verbal dilaporkan dapat mengurangkan konflik di antara mangsa kemalangan dan mengeratkan persefahaman silaturahim dalam sekelip mata.
  • "Kenapalah aku dilahirkan di dunia ini? Patut aku duduk dalam perut mak aku" (Menyesal) Menyesal mengikut kajian ahli perniagaan dapat meningkatkan produktiviti seseorang mangsa kemalangan.
  • "Yes! Dapat jugak aku tukar bumper baru Proton Inspira" (Bergembira) Bergembira selalunya melibatkan empunya kereta lama sahaja.
  • "Astaga, astaga, astaga, astaga, astaga" (Insaf) Insaf dengan keadaan kemalangan yang telah berlaku dapat mengurangkan kebarangkalian bahawa kemalangan yang sama akan berlaku sekali lagi dalam tempoh masa 77 saat.
  • "Bukan saya langgar bang, kereta sorong tu yang langgar tadi" (Mengelak) Mengelak atau dalam konteks menipu merupakan perkara paling kerap dilakukan mangsa kemalangan walaupun mereka mengerti bahawa kebarangkalian untuk mereka berjaya mencapai objektif penipuan adalah senipis bonet kereta Perodua.
  • "Bang, abang punye muka nampak hensem la. Abang pakai bedak brand ape?" (Memuji) Memuji didapati ramai dapat mengelakkan mangsa kemalangan dipukul sehingga lebam anak tekak.

# Dah langgar, sendiri mahu tanggung la
raar


24 comments:

IMANSHAH said...

aku tak mau mencarut dah..takut eksiden sekali lagi..kahkah

Anonymous said...

wahaha..

aku suke point no.4.. alasan yg baik kalu bini tanye nape lmbg proton tu dh brubah haha..

ira mohd said...

hehe. slalo yg first tu je. tetttt ;p

ghost said...

sembang lama tak mau..balai report lar..

yang langgar - kuar dari keta sengih2 ketar.

yang dilanggar - kuar dari keta garu2 kepala.

± said...

mencarut itu otomatik bila terjadi eksiden. aku paling hangin kalau pas langgar tros pecut

kalau pakai ayat taktik memuji tu, aku rasa kau bukan setakat lebam anak tekak je, masuk icu tros. tapi mungkin bleh dipraktikkan pada kaum awek dan ah kua

eszol raar said...

@Dark Half
kalau ah kua pasti ngam taktik gini

burhan al-hilmi said...

ayat menyesal kau xbole blah..haha

oleh sbb aku xpnah eksiden so xpnah rasa sume pengalaman ni (dgn nada bangga)

Anonymous said...

aku dah puas xcident. semua di atas tu aku dah penah buat kecuali bahagian menyesal.

MiMie AddNin said...

ati-ati di jalan raya...pesanan khas dari penaja tak diiktiraf ni..

sahromnasrudin said...

assalamualaikum..

salam ziarah dan singgah di blog ini..

sy folo blog ini..

nice entri...

aman_arab said...

statement no 5 tu aku suka...aku pun lagu tu jugak..masa eksiden tu memang rasa menyesal betoi..tapi kejap jer..bila dah hilang rasa sesal tu..drive mcm james bond tengah kene kejar ngan orang jahat jugak..

Blur said...

pilihan no1 menjadi keutamaan rakyat malaysia...

Jom baca dan komen post terbaru Blur Torres pengkhianat Liverpool

Rie said...

kalau slh org yg langgar aku
sudah pasti kata2 carutan yg keluar
tp aku dlm kete laa

dh kuar kete
dgn sopan santunnya berbincang scr profesional..hahahah

IMANSHAH said...

salam

cikgu Z tu cg zuraida
cikgu S cg Salwa (cg baru Jepun)

Amir Syahir said...

gua syak gua sebut nama eszol je..pasti dorang berlari dengan berkencing bila tahu gua kawan lu..kah2

KUREKURE COMEL said...

hahaha...mmg betul...kdg2 hangin je...dh langgar xmau ngaku...ciittt...

Berto said...

point no satu tu wajib bg semua rockers,kah kah, tp gua lain sikit, tak suka guna hon kalau keta lain buat dajei. berbudi bahasa mungkin

eszol raar said...

@hiro

buttkissing gua ke ni?

lol

SyedGraphix Dot Com said...

ye..pilihan nombo 1 tu..
mmg slalu ngat dengar.
haha

Anonymous said...

this is normal kan :D
what to do.
coz bile accident mesti ade melibatkan duit.
kene repair sane sini.
hati2 di jalan raye :D

lankapo said...

biasa kalau eksiden, mengucap dulu sbb selamat.
pastu baru carut hehe kalau bukan salah kita lah hehe

ain fathihah fhm said...

muahahaha! kalau kemalangan n masih hidup, berlaku la pilihan2 di atas. kalau terus kiok takdan mengucap, bye2 sajalah.

Anonymous said...

astaga 2 salah 1 drpd tuhan hindu jgn sebut sembarangan berdosa..

Anonymous said...

astaga 2 salah 1 drpd tuhan hindu jgn sebut sembarangan berdosa..

raar